Wednesday, February 18, 2009

Jatuh Dalam Kolam

Tengahari tadi, sedang asyik melayan kerenah nurid-muridku tiba-tiba aku dipanggil oleh rakan. Dia memberitahu bahawa anakku Nurah telah terjatuh ke dalam kolam ikan di tepi makmal sains sekolahku. Setelah memesan apa-apa yang patut pada muridku, aku terus ke bilik guru untuk melihat keadaan Nurah.

Dia menangis teresak-esak bila melihatku. Agaknya dia takut aku memarahinya kerana bermain di tepi kolam. Bajunya basah kunyup, warna memanglah dah bertukar sebab air kolam tu dah jadi warna hijau. Baunya pulak boleh la tahan jugak. Nasib baiklah di kedai sekolah itu ada menjual baju dan seluar sukan untuk murid-murid. Terpaksalah beli jugak kerana aku malas nak pulang ke rumah untuk mengambil pakaiannya.

Seorang kawan bercerita... "Ada ke patut Kak Zu, bila Nurah jatuh dalam kolam tu, pekerja dan tukang yang ada kat tepi bangunan tu buat tak tau aje..masing-masing macam tak ada perasaan nak tolong angkat Nurah naik dari kolam tu. Dah la kolam tu licin dan curam kat tepi, kan susah nak naik dari kolam tu..?" Bebel rakanku.

Aku senyum saja..tak kan nak marah pulak sebab yang salahnya si Nurah tu, suka sangat tengok ikan-ikan yang ada kat dalam kolam tu. Agaknya suka sangat nak tengok ikan sebab tak nampak-nampak jadi dia jengah la dekat-dekat tepi kolam tu.

"Habis tu sapa yang angkat Nurah?" Tanyaku. "Nasib baik Cikgu Sayuti lalu kat situ, dia yang angkat". Jawab rakanku. Walau apapun aku ucapkan terima kasih banyak-banyak pada Cikgu Sayuti sebab dah tolong angkat Nurah yang beratnya 30kg. " Sampai nak rebah rasanya saya..." Kata Cikgu Sayuti bila aku bertemu dengannya selepas itu.

Apa yang aku ingin simpulkan di sini ialah sikap tukang kebun atau pekerja swasta/kerajaan kat sekolah itu memang jenis tak ada perasaan sangat. Jauh lagi kalau bab-bab prihatin macam masalah yang terjadi pada Nurah tadi. Sedangkan tugasnya yang wajib dijalankan di sekolah itu pun mereka tak tunaikan. Ada ke patut tandas murid dibiarkan macam tandas sekolah yang tak ada tamadun. Minggu lepas aku bertugas...sengaja aku memeriksa semua tandas murid kerana nak menyiapkan laporan pada awal minggu ini. Apa lagi, sedap la jugak aku melaporkannya pada pagi ahad tu. Kebetulan ada pegawai dari PPD yang buat pemantauan. Biar dia dengar perkara yang benar mengenai sekolah aku... Untuk pengetahuan semua....semua ada dalam tandas tu, bayangkanlah sendiri sebab aku dah tak boleh nak tulis di sini...loya...!!!

2 comments:

Bila Diary Bercerita said...

La, kesiannya Nurrah jatuh kolam...
tapi kan bila dia besar nanti mesti dia rasa kelakar teringat kisah ni.

*Mawar Nafastari* said...

nurah memang comel! hehe