Wednesday, February 18, 2009

Kasut Hilang...

Anak sulungku Radhi, baru 3 minggu tinggal di asrama. Tapi macam-macam hal dah terjadi. Minggu pertama setiap hari menelefonku. Suaranya sebak setiap kali bercakap. Kononnya rindu kat ibu la ... Pastu bila aku menjengahnya kat asrama, mula la meleleh air mata bila aku nak balik. Aku pun mula la memandang ke arah lain sebab aku pun macam nak nangis jugak. Sedih la jugak kononnya..

Minggu kedua, dia menelefon lagi. Hari Ahad telefon mintak duit, hari Isnin aku hantar duit, hari Selasa cakap duit hilang tapi hari rabu duit dah jumpa. Jatuh dalam loker je rupanya. Hari Rabu telefon lagi cakap kasut pulak hilang. Hari Khamis, minggu balik kampung. Aku punya la marahnya kat dia sebab dah pesan semua barang-barang simpan dalam loker. Tapi biasa la budak tingkatan 1, mana tahu nak urus barang-barang. Diri sendiri pun tak tau nak urus.

Tapi aku memang tak puas hati pasal kasut tu sebab dia baru pakai sekali. Katanya, ada abang-abang senior yang pinjam tapi tak pulangkan semula. Bila anakku dah jumpa kasut tu, dia ambil je sebab dia memang dah comfirm memang itu kasut dia. Dah la sembunyi kasut kat bawah tangga. Tapi alih-alih malam tu jugak, abang senior tu pergi cari semula Radhi untuk dapatkan kasut tu. Apa lagi budak Radhi tu, beri sajalah kasut tu sebab takut dengan abang senior tu...

Punya la marahnya aku, aku nak jumpa budak tu kat sekolah anakku. Bila balik kampung, pada malam jumaat tu, kebetulan kat rumah ibuku ada buat kenduri doa selamat dan solat hajat maka anakku pun turut sama solat hajat. Pada malam itu dia bertanya padaku:

" Umi, betul ke nak gi jumpa dengan abang yang ambil kasut adi tu?".

Aku menjawab, " Ntah la..dah rasa malas pulak. Lagipun umi nak doa je biar kaki budak tu naik kudis, pastu dia datang jumpa adi dan mintak maaf". Jawabku spontan.

" Adi pun dah solat hajat tadi, adi doa biar Allah bagi balasan yang setimpal padanya". Aku senyum je. Dalam hatiku, baguslah sebab anakku dah boleh berfikir apa yang patut dibuat bila ditimpa musibah.

Tapi betul la, doa orang yang teraniaya memang cepat Allah makbulkan. Semalam aku pergi jumpa Radhi kat asrama, katanya kasut tu dah dapat balik. Abang tu dah pulangkan semula dan dia pun dah mintak maaf dengan anakku.

Apa yang penting bagiku, bukan nilai kasut itu yang menyebabkan aku marah sangat...tapi sikap segelintir pelajar yang tidak berakhlak. Mentang-mentanglah budak tu baru masuk asrama, suka hati dia je nak ambil barang-barang orang. Itu peristiwa di sekolah agama yang pelajarnya terpilih, kalau tingkatan 1 mesti dapat 5A baru dapat belajar kat situ. Kalau PMR nya pulak mesti 8A baru boleh mohon untuk belajar kat situ. Tapi perangai dan akhlaknya....tengoklah....agaknya dunia akhir zaman memang sukar nak cari manusia yang betul-betul berilmu dan mempunyai akhlak yang mulia.

Aku sentiasa doakan agar anakku dapat belajar dengan baik di situ dan mencontohi akhlak-akhlak yang baik sebagai panduan hidupnya di masa-masa akan datang.

2 comments:

Bila Diary Bercerita said...

Adi masih lagi home sick ke? Che Ngah doakan Adi berjaya mengatasi segala rintangan kat asrama tu.

Nafastari said...

Tahniah atas kelahiran anak yang ketiga.