Saturday, July 26, 2008

Motor Buruk dan Hadiah

Pada suatu petang, suamikku membawa sebuah motorsikal yang sudah buruk dengan nombor pendaftarannya DD**** pulang ke rumah dan menyimpan di bahagian dapur.
"Motor sape nih" tanyaku.
"Motor Abe (loghat kelatenya) lah" Jawabnya.
"Berapa harganya?" Tanyaku.
"Enam ratus" Jawabnya ringkas.
Aku terkejut sungguh dengan tindakannya. Rasa seakan nak membebel, tapi mengenangkan pada malam itu kami ingin menghadiri kenduri di rumah neneknya di Pulau Gajah, Peng. Chepa, jadi aku tidak meneruskan niatku. Aku tahu apa akan jadi dengan dia dan aku setelah aku membebel...
Dalam perjalanan pulang dari Pulau Gajah, aku bersuara lagi mengenai motorsikal buruk itu.
"Sampai hati abang beli motor buruk tu. Sepatah pun tak cakap dengan kita" kataku macam merajuk.
"Kalau abe royat, mesti tak boleh beli" Jawabnya.
"Ye lah, kalau dah beli motor buruk memanglah marah, kalau beli yang baru memang tak marah" balasku.
"Nak buat apa yang baru, kan dah ada tu.." Jawabnya.
"Tapi kalau umi nak beli tupperware, abang mesti pesan jangan beli sebab tupperware sebab harganya mahal. Umi tak beli sebab dengar nasihat abang" Aku memulangkan paku buah keras padanya.
"Dah, bo (kena berenti) cakap pasal tu lagi, abe dah pesan dengan cikgu kat sekolah suruh bawak kain baju yang tak payah basuh untuk umi esok" Katanya nak menutup kemarahanku.
"Amboi, buang tabiat ke?" Jawabku.. Dia pun diam, aku pun diam sehingga sampai ke rumahku.
Tadi, setelah pulang dari menjawab soalan peperiksaan, aku terpandang bungkusan hadiah yang cantik di dalam sebuah kotak yang comel, diikat dengan riben organza dan dihiasi dengan sekuntuk bunga rama-rama. Aku fikir itu hadiah untuk guru-guru sekolahnya atau kakitangan sekolah yang akan berkahwin pada musim cuti sekolah nanti. Tiba-tiba dia mengambil hadiah itu dan memberikan padaku. " Nih, untuk umi" Katanya.
"Betul ke".. " Betullah".
"kenapa lawa sangat kotak ni, membazir ni" Kataku.
"Alah..bukannya sokmo, dah berbelas-belas tahun, abe tak pernah bagi apa-apa pun kat umi" Katanya.
Aku terharu jugak, tapi tak tunjuklah sangat.. aku membuka bungkusan tersebut dan melihat dua pasang kain yang sungguh cantik pada pandanganku. " Yang hijau tu tak boleh basuh, kena dry cleaning harganya dua ratus, yang merah tu seratus" Katanya...Aku sungguh terkejut dan tak menyangka dia sanggup membeli kain itu untukku. Aku memang tak pernah beli kain yang mahal, paling mahal bajuku ialah seragam sekolah. Itu pun sebab wajib beli, harganya dua ratus tapi pihak sekolah bayar seratus dan aku bayar seratus. Bimbang pulak jadinya aku..ntah..ntah ada apa-apa kut...mintak Allah jauhkan daripada segala keburukan.

7 comments:

Nafastari said...

Oh, terharunya aku baca entry ini! Apakah ini bermakna abang ipar aku sudah bertukar menjadi seorang yang romantik? Haha...

Weh, mahal giler baju mung!! Pakailah dengan rasa rendah diri, mintak dijauhkan sgala rasa 'ujub dan riya'.

*Mawar Nafastari* said...

wah! dia dpt baju baru.. syoknye dia...

Hartini Omar said...

kak,
terharunya.. semoga akak dan suami sentiasa diberkati.. amin

WS Zuriati said...

tq ahmad,
Aku pun terkejut jgk dengan hadiah tu, tp hrp2 dia xde tujuan lain.

Mawar,
Mungkin akak boleh memakai baju itu di pagi raya nanti.

Tini, terima kasih juga atas doamu. Amin.

Bila Diary Bercerita said...

He..he... kira ok le tu dapat kain mahal. Tanda diri dihargai dan disayangi. Nurah tak jealous ke Umi dia je dapat kain baru?

wanahaf said...

molek la tu motor abg din, mesti motor klasik, molek3...

Nafastari said...

Skang dah tak main motor buruk!
Kan dah beli Nissan baru...
hehee.. akhirnya..