Wednesday, May 21, 2008

"SELAMAT HARI GURU"

Terdapat beberapa perkara yang membuat aku gembira dan sedih dengan sambutan hari guru kali ini. Adapun beberapa perkara yang mengembirakan itu ialah:
1. Dalam acara bowling padang, aku berjaya menjatuhkan satu pin. Memang bunyinya sikit tapi kalau dibanding dengan jumlah peserta, aku masih cemerlang kerana ramai yang tak dapat menjatuhkan walaupun satu pin. Kumpulan aku juara dalam acara ini. Maklumlah buah kelapa tu kan berat.... kalau tak betul-betul kuat balingannya, garisan mulanya pun tak leh lepas. Dan kumpulan kami juga menjadi johan keseluruhan dalam pertandingan pada hari itu. Dapatla... sebuah tupperware yang bukan jenama tupperware yang agak besar cantik.
2. Aku dapat banyak jugak hadiah daripada budak-budak tu. Walaupun aku dah pesan banyak kali. Tak payah bawak hadiah, saya cuma nak dengar ucapan "selamat hari guru dan terima kasih cikgu". Ramai jugak yang bersalam dan cium tangan aku dan ucapkan selamat hari guru.
3. Aku berjaya memaksa gb, gpk1, gpk-ko dan gpk hem mendeklamasikan sajak. Aku terpaksa memaksa mereka kerana tidak ada acara pentas untuk mencungkil bakat-bakat mereka ini. Walaupun pada mulanya gpk1 seolah menolak permintaan ku, tapi aku menyuruhnya dengan tegas sekali. Ternyata dia akur padaku.
Tiga perkara di atas cukup membahagiakan aku pada hari itu. Dan perkara yang menyedihkan aku pulak ialah:
1. Mendengar gpk-ko bersyair mengenai jasa dan pengorbanan guru-guru. Dia nampak begitu teruja mendeklamasikan sajak yang aku berikan, dan tak cukup dengan sajak itu, dia mengalunkan satu rangkap syair yang begitu sedihnya nadanya. Itulah, gpk ko kami yang kuat bekerja dan begitu sporting dalam segala hal walaupun ada kalanya dikritik oleh gb dan gpk1 kami.
2. Tatkala menerima hadiah dari seorang anak yatim. Aku tahu kehidupannya sangat sukar, kadang-kadang duit belanja sekolah pun tiada. Aku menerima hadiah sebuku sabun wangi darinya dengan linangan air mata. "selamat hari guru, terima kasih cikgu" katanya. Aku memeluknya seketikanya dengan rasa terharu...
3. Aku sedih jugak kerana tak sempat bersajak dengan sebuah sajak yang aku karang sendiri kerana masa sudah lewat. Demi memendekkan masa perhimpunan dan mengelakkan murid kepanasan di bawah cahaya matahari, aku terpaksa menyimpan sajak itu untuk tahun hadapan sekiranya masih ada umurku.
Aku selaku pengacara majlis pada hari itu, memohon maaf di atas segala kekurangan yang terdapat sepanjang mengendalikan majlis. "selamat hari guru" kepada semua insan yang bergelar guru.

7 comments:

hanees sabri said...

Salam,

Your blog is like mine....
visit it!

p/s: I'm one of your nieces..

WS Zuriati said...

thanks sweety candy...

I love u...

WS Zuriati said...

thanks sweety candy...

I love u...

hanees sabri said...

Mok zu ,please update your blog...
it's getting rather boring ....

Hartini Omar said...

salam kak,
adat berkawan, mesti jenguk tanya khabar..
-kak sihat? lama benar menyepi..
-jenguk2 lah kami dengan tulisan.. mana tahu terluak beban
-bolehlah ayat jadi peneman..

wanahaf said...

suh orang update, die tu x update punggggg

WS Zuriati said...

terima kasih kepada sweet candy..
tini dan wanahaf.

Sebenarnya strymex kat umah dah sebulan tak menyala lampunya.. dah berpuluh kali call operatornya tapi masih tak menjadi.. rasa macam dah berhenti melanggannya.. nk baca blog ni pun terpaksa masuk cc..
sorry ye.